Jazda na rowerze jest przyjemnością, to także świetne hobby, a ponadto rower może być naszym środkiem transportu do pracy. Oczywiście kluczowe jest znalezienie idealnego dla siebie modelu. Wszak model idealny, który sprawdzi się w każdych warunkach chyba nie istnieje. Niemniej decydując się na jego zakup warto zwrócić uwagę na jego elementy, począwszy od manetek rowerowych, aż na ilości przełożeń kończąc. Dzięki temu jazda na jednośladzie będzie jeszcze przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza.
Krótko i na temat – wybierz rower idealny do twoich potrzeb
Nie ma jednego modelu roweru, który by spełnił oczekiwania nas wszystkich, wszak każdy z nas ma inne potrzeby. I to właśnie pod nie należy dobierać typ jednośladu. Jeżeli najczęściej jeździsz po mieście, to nietrudno się domyślić, że rower miejski będzie najlepszym wyborem dla Ciebie. Z kolei dla miłośników szybszej jazdy i to w zdecydowanie trudniejszych warunkach oczywiście absolutnym must have będzie rower górski. Z kolei rower szosowy przeznaczony jest do jazdy po asfalcie, co także pozwala na szybką jazdę. W tym przypadku hamuje się przy użyciu klamkomanetek. Z kolei typowo turystycznym rowerem jest model trekkingowy. Warto jeszcze zwrócić uwagę na rower fitness, który sprawdzi się, jeżeli lubimy dalekie wycieczki, ale jest także świetnym wyborem do jazdy po mieście. Nawet, gdy mamy słabą kondycję to nie powinniśmy rezygnować z jazdy rowerem, ale wybrać rower elektryczny, zatem każdy znajdzie coś dla siebie. Ale przejdźmy teraz do elementów roweru, które są bardzo ważne.
Rama – komfort i jakość
Przy zakupie roweru koniecznie należy zwrócić uwagę na ramę, ale pod kątem materiału, z jakiego została ona wykonana. Tutaj możliwości jest sporo i oczywiście niektóre materiały są znaczenie droższe. Zatem możemy zdecydować się na ramę stalową, która jest ciężka, ale jednocześnie zapewnia świetną amortyzację i tłumi drgania, a w razie usterki można też szybko ją naprawić. Z kolei wersja aluminiowa jest droższa, ale i lżejsza, a jednocześnie przy tym sztywniejsza, przez co zdecydowanie gorzej tłumi wszelkie drgania. Dostępne są jeszcze ramy wykonane z karbonu, niestety są też zdecydowanie najdroższe. Do ich zalet możemy zaliczyć lekkość, a także dobre tłumienie drgań. Ale ta opcja ma też wady, otóż wspomniana już cena i problem z naprawą.
Wielkość kół – krótko i na temat
Oczywiście bardzo ważna jest też wielkość kół. W tym przypadku nie będziemy nadto się rozpisywać. Otóż mniejsze koła, czyli takie jak 26-calowe, pozwalają na lepszą zwrotność, łatwiejsze pokonywanie nawet trudnych i ostrych zakrętów. Z kolei, jeżeli lubimy bardziej dynamiczną i szybką jazdę to oczywiście koła 29-calowe będą lepszym wyborem. Tutaj warto jeszcze nadmienić, że łatwiej pokonują przeszkody i jednocześnie nie odczuwamy mocnych drgań, zatem i wygoda jest większa
Ilość przełożeń – mniej, czy więcej
Na samym początku już chcemy rozwiać mit, a mianowicie ilość przełożeń nie ma absolutnie wpływu na szybkość jazdy. Ogólnie zasada jest prosta. Jeżeli rower służy wam do czysto amatorskiej jazdy to tak naprawdę, 3 przełożenia z przodu i siedem z tyłu wystarczy. Z kolei więcej przełożeń wiąże się z gęściej upakowanymi zębatkami, które znajdują się na kasecie, a to przekłada się na szerszy zakres napędu. Bądźmy szczerzy nawet, gdy wybierzemy rower z jeszcze większą ilością przełożeń to absolutnie z większości z nich nie będziemy korzystać. Zatem, tak naprawdę nie ma to sensu.
Jakie manetki rowerowe wybrać? Oto jest pytanie
Warto jeszcze poświęcić uwagę manetkom rowerowym, które w znacznym stopniu wpływają na komfort jazdy. Otóż manetki do rowerów mogą być obrotowe, czyli tzw. gripshift, bądź też cynglowe, czyli rapidfire. Niektórzy sądzą, że ich wybór nie ma wielkiego znaczenia, a to duży błąd. Zdecydowanie bardziej intuicyjne są manetki obrotowe, szczególnie polecane dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją większą przygodę z rowerem.
Przy wyborze roweru absolutnie nie warto kierować się ceną. Przede wszystkim należy dobrać model do preferencji jazdy i naszych potrzeb. Nie trzeba też wcale wydawać dużych pieniędzy, gdyż dobrej jakości rower można kupić nawet za 1500 złotych.